loader-logo
Add your custom welcome message here (product announcement, notice, etc.) or turn this off.

Escola de Grallers de Sitges

Formació de Grallers i timbalers des del 1971

Blai Fontanals i Argenter (1949)

Graller. Nat a Sitges el 21 de Gener de 1949. Fill de Joan Fontanals i Carbonell i de Mercè Argenter i Ibañez. Va treballar de Gerent d’un club esportiu. El 18 de Novembre de 1974 es casà a Sitges amb Marta Coll i Guinart. Fundador de l’actual Escola de Grallers de Sitges.

Vers el 1969 va aprendre a tocar la gralla amb Guillem Alemany i Font. El Gener de 1970, s’estrenà tocant amb la colla “els vells”, de Sitges a la Festa Major de Sant Pau de Sant Pere de Ribes. A partir de Setembre de 1971 formà la primera colla pròpia i inicià l’ensenyament metòdic de la gralla dins de l’Escola de Grallers de Sitges els quals actualment celebren el seu 50é. Aniversari.

Coneixedor de la cultura popular Sitgetana i d’altres poblacions, fundador de l’Agrupació de Balls Populars de Sitges i d’altres associacions.

Escriptor en el seu temps lliure, ha publicat diversos llibres a nivell particular, així com varis quaderns de folklore d’arreu de l’estat, el llibre “Nosaltres, els grallers”, un volum impressionant d’història del món de la gralla.

Les colles actuals

Actualment gaudim d'un bon planter de grallers i percussionistes que gaudeixen del món de la gralla.

Our mission is to ensure software development teams can do their best work. So we created Clubhouse to provide the most intuitive and enjoyable project management platform teams actually want to use — from project planning to product creation.

Our mission is to ensure software development teams can do their best work. So we created Clubhouse to provide the most intuitive and enjoyable project management platform teams actually want to use — from project planning to product creation. Our mission is to ensure software development teams can do their best work.

El Local

Des de fa temps els grallers de Sitges necessitaven un lloc per assajar, i lluitant per aquest objectiu varen obtindre un espai diàfan en una construcció municipal, en el Polígon de Les Pruelles.

Amb l’espai disponible s’havia de fer el projecte de distribució, per unes aules independents e insonoritzades. Per aconseguir-ho els varen demanar a dos dels tècnics de l’Escola , un d’ells graller i l’altre timbaler, la seva col·laboració . En Vicenç va ser l’encarregat de fer la distribució i la memòria constructiva, i en Jordi d’ocupar-se de la execució dels treballs de construcció. Aquesta construcció de 110,-metres quadrats, es va consensuar amb la junta directiva , i va poder-se fer realitat.

La necessitat era de disposar de tres aules totalment insonoritzades, un espai de magatzem i un despatx. La insonorització requerida compleix l’absorció dels 110 db. de so, que produeix una gralla, i a tal fi es va realitzar una capsa d’insonorització independent per aula. La seva composició es de plaques laminars i escumes en el seu interior, tant en les parets, sostres i paviments.

Aquestes instal·lacions van ser inaugurades per els antics grallers sitgetans, acompanyats de les autoritats municipals i bon grup d’amics, el 22 d’agost del 2010 dintre del programa d’actes de la Festa Major.
UN MÈTODE PRÒPI, UNA SENYA D'IDÈNTITAT

Mètode

Totes i cadascuna de les persones que han passat per aquesta escola, han rebut una formació suficient com per a poguer sobresortir-se’n en el món de la gralla i del timbal. Aquesta formació consisteix en un mètode que no té més pretensió que posar amb ordre l’ensenyament autodidacte que venim practicant des de fa més de quaranta anys, com a resultat de les nostres experiències viscudes en l’ensenyament de la gralla. No podem posar en aquesta pàgina tot el mètode que utilitza l’Escola, però sí podem resumir el que es fa i veure algunes imatges. En aquest mètode parlem de: Dades històriques. Dades tècniques: els diferents tipus de gralla. El tudell. L’inxa. De l’instrumentista: Solfeig. Respiració. La posició del cap, braços, mans i dits. La forma d’embocar i l’emissió del so. A partir d’aquí comencem a fer les pràctiques amb la gralla seguint el mètode, i per als qui no saben solfeig se’ls hi explica les normes bàsiques.